Se anunta oare primavara si in domeniul ciclismului (urban)? Cel putin, apar tot mai des, articole, luari de atitudine ba chiar initiative oficiale - subiectul pare (speram) sa se incinga.
Ultima initiativa apartine coalitiei PRO VELO care urmeaza sa demareze o campanie de awareness pentru promovarea ciclismului. Primul pas e publicarea unui manifest (reprodus mai jos - via GeoBateSaua), dar asta e doar inceputul. Va vom tine la curent.
_____ PS. Se apropie Ziua Pamantului (22 aprilie) ocazie cu care se anunta mai multe evenimente dedicate mobilitatii urbane si mijloacelor de transport ecolgice.
DECLARAŢIE : PRIVIND PROMOVAREA BICICLETEI
Noi, organizaţiile neguvernamentale membre ale Coaliţiei
Naţionale de Cicloturism şi Promovare a Bicicletei �n Rom�nia - PRO
VELO,
APELĂM:
• La Parlamentul Rom�niei, să opereze �n legislaţia privind
circulaţia pe drumurile publice modificările propuse de noi, necesare egalei
promovării bicicletei şi alinierii la standardele europene.
• La Guvernul Rom�niei, să opereze �n regulamentul de aplicare
a codului rutier modificările necesare ca acesta să fie favorabil promovării
bicicletei.
• La Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului -
să oficializeze proiectul Reţelei
Naţionale de Trasee Cicloturistice din Rom�nia propus de noi, să promoveze
activ cicloturismul şi alte forme de turism ecologic, să promoveze luarea bicicletei
ca bagaj �nsoţit �n orice tren, prevăz�nd loc/compartiment specializat, şi
de asemenea să revizuiască standardele de piste de biciclete şi alte infrastructuri
biciclistice şi normativele pentru construcţii şi mobilier urban pentru a fi
adecvate şi bicicliştilor.
• La Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului,
să promoveze "drumurile verzi", să
admită accesul bicicletelor pe diguri, să admită circulaţia �n scop turistic
a bicicletelor pe toate drumurile auto forestiere şi de exploatare şi pe cele
pastorale.
• La Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, să promoveze
abordarea bicicletei �n cadrul
curriculelor universitare privind transporturile şi �n cele de educaţie rutieră
�n �nvăţăm�ntul preuniversitar.
• La Ministerul Administraţiei şi Internelor, să introducă
poliţie pe biciclete, să acorde mai multă atenţie siguranţei rutiere a bicicliştilor
şi combaterii furtului de biciclete, să deschidă noi puncte de frontieră rutiere
sau pietonale cu statele vecine, necesare traficului turistic şi să promoveze
realizarea infrastructurilor şi altor măsuri pro- biciclete de către autorităţile
locale.
• La Ministerul Sănătăţii - să promoveze bicicleta ca mijloc
de combatere a sedentarismului şi bolilor cardiovasculare şi promovare a sănătăţii
publice.
• La Ministerul Integrării Europene - să promoveze politicile
moderne europene de transport şi turism durabil, incluz�nd promovarea bicicletei,
şi să sprijine cooperarea internaţională �n domeniu.
• La Institutul Naţional de Statistică, pentru a introduce
�n programul naţional de cercetări statistice indicatorii legaţi de producţia,
comercializarea şi utilizarea bicicletelor, accesoriilor, serviciilor şi infrastructurii
pentru traficul biciclistic.
• La Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor,
să apere activ drepturile bicicliştilor.
• La Agenţia Naţională pentru Sport, să promoveze ciclismul
şi ca sport de masă / pentru toţi.
• La Asociaţia Romana de Standardizare, pentru a revizui şi
completa actualele standarde pentru piste pentru biciclete astfel ca ele să
fie conforme cerinţelor actuale şi practicilor internaţionale.
• La Ministerul Apărării Naţionale, să promoveze mountain
bikingul ca şi componentă de bază �n instrucţia şi dotarea v�nătorilor de munte,
similar practicilor din statele alpine membre NATO.
• La autorităţile locale, să prevadă �n planurile urbanistice
generale şi să realizeze �n practică
infrastructurile necesare pentru biciclete, să abolească interdicţiile de acces
şi să ia măsuri de promovare activă a circulaţiei cu bicicleta �n oraşe.
• La sectorul de afaceri, să descopere bicicleta ca factor
economic important �ntr-o societate modernă.
DECLARĂM:
• Bicicleta este un mijloc de transport modern, al viitorului, benefic economiei
şi societăţii: reduce
costurile de infrastructurã, reduce aglomeraţia �n trafic, poate crea locuri
de muncã, este un mijloc de transport comod, suficient de rapid, relativ ieftin,
accesibil aproape oricãrui cetăţean; Mersul pe bicicletã �ntreţine condiţia
fizicã, combate sedentarismul şi contribuie la menţinerea stãrii de sănătate;
Cicloturismul permite vizitarea, cu costuri reduse şi �ntr-un timp scurt a
multor obiective turistice naturale şi culturale, �ntr-un mod mai apropiat
de naturã şi de oameni, mai prietenos faţã de culturã şi mediul �nconjurător,
fiind un model de turism ecologic. Ciclismul montan recreativ este o activitate
de agrement care combină �n chip fericit plăcerea si avantajele petrecerii
timpului liber in natura, �n munţi, cu activitatea fizică susţinută si cu un
impact ecologic foarte redus.
• Am elaborat sau vom elabora, adopta �n comun şi promova propuneri detaliate
către autorităţi, pe
temele anterior evocate �n apel;
• Ne vom implica, după posibilităţile noastre, �n coroborarea iniţiativelor
pro-biciclistice urbane şi
cicloturistice la nivel naţional şi internaţional şi vom sprijini implementarea
proiectelor cicloturistice
naţionale RNTCR şi internaţionale EuroVelo, Carpathian Cycle Route şi altele
care vizează şi Rom�nia.
Bateti saua, nu pierdeti vremea (buna)! www.batesaua.ro
|