Un grup de ONG-uri impreuna cu Directia Judeteana de Cultura Sibiu au lansat o campanie de sustinere publica pentru deblocarea proiectelor de restaurare si dezvoltare a liniei de mocanita de pe Valea Hartibaciului.
In prima etapa, campania va milita pentru trecerea mocanitei din proprietatea publica a statului roman administrata de Societatea de Administrare Active Feroviare in proprietatea Consiliului Judetean Sibiu (sau a altei entitati administrative locale din judetul Sibiu) cu obligatii privind pastrarea obiectului de activitate, de conservare si restaurare a monumentului istoric si sprijinirea dezvoltarii liniei prin turism si cultura.
Segmentul de cale ferata Sibiu – Agnita a fost inaugurat in anul 1898. In 2013 se implinesc 12 ani de cand fluierul mocanitei nu se mai aude pe Valea Hartibaciului. S-a asternut linistea si nepasarea autoritatilor privind soarta acestui obiectiv de suflet al hartibacenilor. Din 2001, administratorul – Societatea de Administrare Active Feroviare (S.A.A.F. – S.A.) nu a mai efectuat lucrari de intretinere iar linia, cladirile feroviare si materialul rulant s-au degradat sau au disparut de la o zi la alta. Ba mai mult, in anul 2006 linia a fost la un pas sa fie vanduta la fier vechi.
Un grup de entuziasti au intocmit rapid documentatia pentru a clasa in regim de urgenta linia si garile aferente ca monument istoric. Rezultatul: includerea pe lista Patrimoniului National (SB-II-a-B-20923) si salvarea ei de la distrugerea iminenta. In 2007 s-a mers si mai departe in incercarea de a salva linia: Asociatia “Consortiul pentru Dezvoltarea Interregionala Sibiu-Agnita”, constituita din 5 comune de pe vale, a luat in concesiune pe 25 de ani linia si garile aferente.
O solutie salvatoare care insa are in spate un contract impovarator impus de S.A.A.F. – 18.000 de Euro/luna pe care Consortiul trebuie sa ii plateasca catre S.A.A.F., mai putin primii 5 ani de gratie. “Gratia” primilor 5 ani s-a scurs rapid si incepand din luna ianuarie 2014 hartibacenii trebuie sa platesca 18.000 Euro pe luna catre statul roman pentru a-si putea pastra mocanita pe vale. Daca e sa privim toata aceasta istorie din ultimii 12 ani am zice ca cei 18.000 euro pe luna sunt un fel de taxa de protectie pentru ca statul roman sa nu ne distruga linia de mocanita. In mod paradoxal, in loc sa sprijine financiar cele 5 comune, sa acceseze bani europeni pentru refacerea infrastructurii si pentru repornirea mocanitei, statul roman, prin intermediul S.A.A.F. impune o taxa aberanta pentru concesionarea liniei.
In mod legitim apare urmatoarea intrebare: cine ii apara pe hartibaceni de acest abuz? De fapt cine este proprietarul legitim al liniei de mocanita? Cine trebuie sa gaseasca solutii pentru salvarea si repornirea mocanitei? s.a.m.d.
Pentru ca niciun proiect de restaurare si dezvoltare a liniei de mocanita nu poate fi implementat atat timp cat situatia proprietatii este neclara, solutia este simpla si naturala: linia si cladirile trebuie sa treaca din proprietatea CFR/SAAF in proprietatea Consiliului Judetean Sibiu sau orice tip de asociere a autoritatilor din Valea Hartibaciului. Abia apoi vom putea sa discutam despre viitorul acestei linii.
Fiti alaturi de aceasta initiativa si votati petitia pentru salvarea mocanitei. Petitia poate fi semnata la Directia Judeteana de Cultura Sibiu (Sibiu, Str. Tribunei nr.6, et.1) sau online: petitieonline.ro/petitie/42302139
Acest proiect este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civica, program finantat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Initiatorii acestui proiect sunt: Asociatia Mioritics, Asociatia Prietenii Mocanitei, Asociatia Monumentum, Direcţia Judeţeană de Cultură Sibiu, Asociatia Hosman Durabil, Muzeul Brukenthal, GAL Microregiunea Hartibaciu si Consortiul pentru Dezvoltare Interregionala Sibiu – Agnita.
Spot publicitar realizat pe linia de mocanita: Fratia Tuicii
|