0 evenimente in martie:

14 noiembrie 2007 Cornelia

Zapada peste cetati (si Scorpions pe deasupra)

Back to Sibiu! Transilvania, cu cetatile ei medievale, a fost mereu o destinatie de nerefuzat pentru mine, iar peisajul hibernal ii da un aer de poveste.

Am capatat un frumos obicei (de la un nou si sper etern prieten) de a imi lua in calatorie presa necitita de peste saptamana, asa ca autostrada nu ma va mai plictisi de data aceasta. Printre stirile pe care le lecturez mai aflu ca progresul cauzeaza avortul fetusilor de sex feminin in India. De cand s-a introdus ecograful, cele care urmeaza sa nasca fete aleg sa curme viata bebelusilor nenascuti inca. Printre randuri, admir rasaritul in oglinda retrovizoare, printre turnuri infumurate si furnale si peste campuri si oite pascand (plecarea este foarte devreme pentru a profita cat mai mult de minunile tarii neaglomerate). Daca data trecuta cand m-am bucurat de calatoria la Sibiu o faceam de pe doua roti, acum am ales confortul unui autovehicul pe patru roti. Ratand Festivalul de Folk Gong, macar ne bucuram pe drum la ceas de diminetata de melodiile lui Alifantis, Baniciu si altii oameni buni cu chitara. Va recomand - daca mai gasiti pe la chioscurile de ziare - editia de colectie Jurnalul National cu cantecele cenzurate in anii negrii.

La revederea cu un mai vechi prieten, acesta imi exclama: "Ce mai faci? Mereu cand intreaba omul de tine esti prin nu stiu ce locatii dubioase!" Remarca nu poate decat sa ma complimenteze. :)

Ploaia torentiala nu ne descurajeaza si ne va insoti pana la "marginea" Sibiului. Apoi, norii vor lasa loc unor raze calduroase de soare.

Padurea cheala de frunze margineste cuminte soseaua. Vascul a luat locul frunzelor greblate de soldati la marginea Ramnicului (Valcea). Il revad cu bucurie si pe el, pe semetul Fagaras, cucerit in cel mai inalt varf de curand. Zapada i-a acoperit deja inaltimile. Muntii ne provoaca permanente planuri de calatorie. Muntii Cozia sunt trecuti pe lista din iarna asta.

Din pacate, pe langa peisaje cum numai in Romania mai gasesti, privirea mai e "atacata" de cate un camion iesit in sant.

Nu ezitam sa oprim pentru "alimentarea" cu traditionalii mici (mari) de la Dealul Negru.

Trecem si pe langa Muzeul Satului Valcean, alt colt de poveste pe care nu l-am explorat inca. Dupa ce lasam Valcea in urma, casele cresc cu un nivel. Ceata injumatateste dealurile cu cat ne apropiem de Cozia.

Cu greu gasim un loc de parcare in fermecatrorul oras de pe Valea  Cibinului. Masa de pranz o luam la acelasi restaurant ca de fiecare data cand poposim in Sibiu. Cu 10 lei mananci o portie uriasa de specialitati din Marginime (muschiulet sibian, muschiulet impanat, pastrama - si daca oile nu sunt gustoase aici, atunci unde?) cu garnitura la alegere, iar berea Balea trebuie ciocnita cu prietenii (2 lei/sticla). Ospatarii au fler si spre surprinderea mea unul i-a facut observatie bucataresei cand a pus o portie cam mica. Nu mi-a venit sa cred! Si apoi vin amabili la masa: "Porcul aici?". :)) Ma intreb daca i-a intrebat careva vreodata: "Creier aveti?". Restaurantul il gasiti pe strada 9 mai (Grand Plaza de 3***, dar cu greu veti observa firma), si ajungeti cum coborati din Piata Mica pe scarile din dreapta Podului pe care incercati sinceritatea prietenilor - Podul Minciunilor - dati in strada Ocnei dupa care faceti dreapta si mai mergeti cateva minute pentru a vi se face si mai foame si pofta.

Cu farfuria in dreapta si harta in stanga facem planul pentru duminica, votand traseul si cetatile pe care le vom vizita.

Inainte de concert fac o vizita la Muzeul Brukenthal. Era a patra oara cand ajungeam in Sibiu si nu descoperisem inca comorile Muzeului de Arta. Mi-am reconfirmat inca o data admiratia pentru scoala de pictura flamanda. Pe de o parte m-a bucurat aglomeratia din muzeu, sa vad ca oamenii - si in special tinerii - mai sunt pasionjti de arta. Oare Scorpions sunt cei care au umplut muzeul?

Pana la concertul Scorpions ce va incepe in jurul orei 20, cu clujenii de la Compact la incalzire, mai facem un tur de fotografie pe strazile inserate. Cu urarea "sa avem felinare multe, amplasate unde trebuie" ne luam obiectivele "la ochi". Stradutele si cladirile din alte veacuri, precum si lumina zgarcita ne fac frumoase provocari. O matura din crengi uscate ma tenteaza sa o incalec si sa o testez daca e zburatoare. Nu m-a zburat!

Compact m-au dezamagit. Ciuci parea cam plictisit si mai mult a facut publicul karaoke.

Concertul a inceput cam cu jumatate de ora intarziere (punctualitatea nemteasca nu s-a dovedit de data asta). Piata Mare nu s-a dovedit de data aceasta destul de mare. Peste 20.000 de oameni s-au bucurat de spectacolul "tinerilor" din Scorpions. De neepuizat dupa anii pe care ii au in carca, cei 5 nemti au stiut sa faca un concert demn de laudat.  Pe langa multe fredonatele balade "Send me an angel" si "Wind of change", scorpionii au reusit sa ne dezlantuie si cu melodii ritmate ca "Rock me".

Imi dadusem intalnire cu niste prieteni la Hotelul Ramada, urmand sa ne luam camera in care vom innopta in primire (nu la Ramada) si acolo peste cine dam? Rockerii nostri tocmai se intorsesera si ei de la conert. Foarte amabili, s-au pozat cu toata lumea (si cu mine:D), nerefuzand pe nimeni. Dupa cateva zeci de minute au plecat intr-o directie pe care nu o cunosc. :)

Pentru innoptare am reusit sa mai prindem o camera la Misiunea Evanghelica, peste gard de biserica, cum treci de strada Cimitirului si ajungi pe Livezii. O camera calduroasa te primeste cu 80 lei si ajungi la ea dupa mai putin de 15 minute de mers din cetate.

Norii de duminica dimineata provoaca cateva schimbari de plan, planuri intoarse din nou la aparitia razaelor soarelui.

Prima oprire o facem la Rosia, un frumos sat in apropiere de Sibiu pe drumul spre Agnita. Intrebam pasagerii unei carute pe unde se ajunge la biserica fortificata si toti cei cinci ne raspund in cor directia corecta. Cam ca la orice cetate si aici cheia incintei se afla la un localnic pe care trebiue sa il identificam pentru a ne deschie poarta. Urcam o scara printre niste copaci deja incarcati cu zapada si patrundem in curtea bisericii. Privelistea din turnul nelipsit la bisericile transilvanene este feerica. Inas nu am gasit insa nici o bucata de slanina pusa la pastrat acolo.

Apoi, printre fulgii de nea ajungem la Nocrich. Pustiu! Se vede ca e duminica. Biserica cu poarta larg deschisa, aparent ospitaliera, este de fapt marginita de niste garduri ferecate.

In Altina pot spune ca am vazut cele mai frumoase si ingrijite case sasesti. Culorile le erau mai vii printre zapada cazatoare.

La Ighisul Vechi,  drumul duce serpuit printre case, intr-un adevarat dezmat al curbelor.

Biserica-muzeu de la Agnita e superba si...inchisa. Trebuie sa revenim sa o vizitam candva. Frigul crunt si ninsoarea deasa ne-au grabit plecarea din fata turnurilor sale.

Drumul in rampa spre Dealul Frumos este...frumos si marginit de padure de o parte si dealta a lui. Pe bucata dintre Merghindeal si Cincu, niste gropi imense isi fac aparitia in fata masinii noastre. Facem slalom printre ele si ajungem la alta biserica semeata, una dintre cele mai frumoase pe care le-am vazut in Transilvania: Cincu. In fata cetatii, copaci goliti de runze si cu crengi aplecate de vreme sub greutatea zapezii o pazesc fideli.

Iau o inspirata decizie sa propun intoarcerea prin culoarul Rucar - Bran. Si bine am facut! Trecem si pe langa cetatea Fagarasului, apoi de la Sercaia cotim dreapta spre Seica Mica. Facem o mica oprire inainte de Zarnesti, cat sa ma mai indragostesc de un loc: Poiana Marului. Stiam de satul acesta ca e adesea calcat de lupi in toiul iernii si ii stiam salbaticia, dar imaginatia nu a fost pe masura realitatii.

Un popas la apusul peste Piatra Craiului este obligatoriu. Linistea de aici e rara. Bucegii ne privesc si ei in tacere. Soarele inca le mangaie zapada de pe inaltimi. Zarnestiul aproape ca doarme.

Culoarul Rucar - Bran inca ne ofera covrigii brasoveni si branza in cetina de brad. Consum si ultimile cadre din film si ma bucur cu prietenii de ultima lumina din calatorie. Targovistea m-a primit deja adormita. Am evitat autostrada, ajungand acasa dupa un drum plin de minunatii.

Iarna de abia a inceput!