0 evenimente in martie:

28 septembrie 2011 Dragos

U2 la Istanbul

O impresie de la concertul U2 de anul trecut, pierduta si recuperata. Ne face placere sa v-o prezentam, chiar si un an mai tarziu.

Daca U2 nu mai ajunge in Romania, m-am hotarat sa va povestesc cum a fost U2 in Istanbul.

Pe la inceputul verii 2010 ne-am hotarat: mergem la U2! Dupa lungi negocieri si schimbari de coechipieri, am gasit o oportunitate, oarecum in cartier, la Istanbul. Mai fusesem acum mai bine de 10 ani, si de-abia asteptam revederea.

11 ore de condus din Bucuresti, cu tot cu ratacirile inevitabile prin Bulgaria, pauza de masa si asteptatul in vama Edirne. Istanbulul e imens: cam 18 milioane de locuitori, cu tot cu suburbii. Alaturi de Pecs (HU) si Essen (DE), era culturala europeana in 2010.

Ne-am cazat in vechiul centru istoric (Sultanahmet), in centrul “Cornului de Aur” aproape de Sfanta Sofia.

Am fost foarte placut surprins de schimbarea petrecuta in ultimele 2 cincinale: din ruine (cam ca pe Lipscani acum 3 ani), Sultanahmet a ajuns un cartier plin de viata. Sute de hoteluri, pensiuni si terase intr-un perimetru de cativa kilometrii, si acum rar mai vezi cate o casa care sta sa cada.

Am ajuns cu cateva minute inainte de “chemarea la mancare a muezinului”- scuzati ignoranta si lipsa de politically correctness, dar cam asta e esenta, astfel incat mii de masini se inghesuiau pe stradute catre parcul din fata Moscheii Albastre. Era perioada Ramadanului (turcii zic Ramazan). Si pe la 8 seara, cand am iesit si noi in oras, am fost un pic socati sa vedem fooaarte muuulti oameni care mancau multa mancare cu multa pofta, inghesuiti pe cearceafuri, banci, pe iarba, la terase si restaurante, in picioare sau pe jos. Cei mai multi veneau cu toata familia si cu toata bucataria. Dar, sa fiu sincer, dupa o zi intreaga de postit (pentru unii era inclusiv post de baut apa) cred ca oricine ar fi facut la fel.

Orasul se madreste cu o istorie de aproape 3 milenii; centrul cel mai vechi este reprezentat de zona intre Sfanta Sofia si Moscheea Albastra; pe locul vechiului hipodrom, acum este amenajat un parc. Este un loc placut pentru plimbare, puteti in acelasi timp admira cateva coloane si obeliscuri egiptene- bineinteles, originale.

Daca ajungeti la Istanbul, nu trebuie sa ratati vizitarea catorva cladiri vechi. In capul listei este cu siguranta Sfanta Sofia, o fosta biserica construita de Sf. Constantin, transformata de cuceritorii Bizantului in moschee, apoi de catre parintele Turciei moderne, Attaturk, in muzeu. Intrarea 10 lire (cam 5€)

Merita sa vizitati si Cisterna, un fost rezervor de apa care asigura rezistenta orasului in caz de asediu. Desi locul e mic si de obicei aglomerat, atmosfera speciala justifica deranjul.

Desi la ultima vizita am cam facut economie (studentie, studentie!) si nu am urcat in Turnul Galata, de data asta am. Turnul e pe un deal, si gandul ca mai aveti de urcat multe trepte va poate speria, insa exista lift.  Panorama merita cu prisosinta si daca vreti sa fiti romantici puteti lua masa in unul din cele 2 restaurante - vi-l recomand cel de la etajul 5, intrucat cel de la etajul 6 are in fata ferestrelor pasarela pentru vizitatori, astfel incat nu veti vedea decat aparate foto, rucsaci si japonezi.

Timpul trece repede cand esti in vacanta si ziua concertului se apropia. Ne-am hotarat sa mergem cu trenul + autobuzele speciale ca sa facem economie de timp si bani (aveam ca optiuni si masina, taxiul dar si o multime de microbuze). Drumul catre stadion a fost ok, cu mentiunea ca soferii nu s-au putut abtine sa nu faca un ban in plus, cerand plata si pentru retur si nedandu-ne bilete.

Asa cum spunea cineva, stadionul este “in the middle of fucking nowhere”, zona imediat adiacenta e dominata de un peisaj selenar si de niste ghetouri. Insa stadionul Ataturk e unul foarte modern. Accesul in stadion a fost foarte facil si inca imi pare rau ca nu am luat aparatul foto cu mine - nimeni nu a facut nici o verificare. Intre spectatori, mii de romani , dar si bulgari, unguri si suedeze ;-). Ne-am intalnit intamplator cu niste prieteni din Romania cu care nu ne mai vazusem de 10 ani ;-) Ploaia care cazuse in ultimele cateva ore bune s-a oprit exact inainte de a incepe concertul :)

In deschidere au cantat Snow Patrol. Intrucat nu sunt un mare fan al lor, nu spun decat ca au fost OK (sa dati cu mila, va rog). Respectand vechiul obicei am insistat sa stam cat mai in fata. La un moment dat, bodygarzii au fost mai putin atenti si am reusit sa intram in zona VIP! Aveam mult spatiu la dispozitie, chiar si un stand cu bere, dar nu prea vedeam scena. Insa am constatat ca de la VIP puteai trece fara probleme in “inner circle” ceea ce am si facut. Am stat la 3m de scena! La oferta :)

scena turneu 360° U2

Scena pregatita pentru turneul 360� este foarte spectaculoasa; a fost gandita sa asigure vizibilitatea perfecta din toate tribunele, inclusiv din peluza. In plus, panourile video se deschideau, coborau si urcau intr-o coregrafie atent gandita.

Desi revenise recent dupa o operatie dificila, Bono a facut un spectacol total; in plus, pasarela pe care se plimba trecea pe deasupra spectatorilor, la doar cativa centimetri de mainile noastre.

Edge + Bono deasupra pasarelei

Toti fanii din inner circle erau in clumea fericirii; un pusti din Brazilia, mi-a spus ca este la al 8lea (!) concert 360 la care participa si ca de fiecare data este mai impresionant. U2 au cantat in special hituri; de multe ori specatorii cantau si ei. Playlistul si multe alte detalii aici. Un moment foarte interesant a fost cel in care Bono a imbracat un costum cu leduri (ulterior am auzit cateva comentarii ”laser, frate!”); era parca ciuruit de mii de gloante, prin gaurile carorara iesea lumina.

Un alt moment special a fost cel in care invitatul tarii gazde (Z�lf� Livaneli) a avut un duet cu Bono in care a cantat despre libertate. Tot concertul a fost punctat in mai multe randuri cu interventii ce indemnau la egalitate, libertate si fraternitate marca Bono.

Daca nu ati vazut inca concertul 360 (multumim chirurgului de la primarie care ne-a promis multe), va recomand sa incercati DVD-ul filmat pe Rose Bowl, California; personal cred ca au folosit prea multe camere si prea mult montaj; timp de 90 minute ai impresia ca vezi un videoclip, insa energia din concert nu e atat de bine redata. Ramane insa show-ul desavarsit.

Si asa s-a terminat o seara magica; luminile s-au aprins (fara bis) si ne-am indreptat linistiti catre locurile noastre (parcarea de unde trebuia sa ne imbarcam in autobuze). O coada uriasa (si foarte ordonata) se formase, cateva mii de oameni asteptau sa urce in autobuze. Problema era ca imbarcarea se facea intr-un singur loc, astfel incat cele fiecare din cele 200 de autobuze nu au fost folosit decat pentru 1 drum de 20 minute. La un moment dat, un om care parea cersetor a inceput sa strige ceva si sa dea din maini; mie mi s-a parut ca zice “kebap, Allah, ayran!” insa cativa prieteni mai ageri au inteles ca zice “bus to last train!”. Asa ca am urcat din fuga in ultimul autobuz care ajungea in timp la ultimul tren catre centru. Ulterior, am aflat ca taximetristii luau 150 Euro pana in centru, si ca ultimii oameni s-au urcat in autobuze catre Galata pe la 6 dimineata. Asa ca daca intentionati sa mergeti pe stadionul Ataturk, luati bilete dus intors la un dolmus (maxi-taxi).

In incheiere va recomand sa ajungeti in Istanbul sa incercati ayranul excelent pe care il gasesti peste tot, narghilele (cu aroma de mar, evident), scoicile gatite in port, mancarica de vinete si friptura de oaie. Si cafeaua la ibric. Nu ma pot opri sa nu citez lait motivul general cand era vorba de shaorma: ”aia din Dristor e de 3 ori mai mare, de 3 ori mai ieftina si de 3 ori mai buna!”. Dar nu le pot avea ei pe toate, nu-i asa?

A, si inca ceva: bayan inseamna femei, nu baie, aveti grija unde cereti sa mergeti !