dordeduca
0 evenimente in martie:
etc
  • home
  • evenimente
  • impresii
  • foto
  • news
  • dordeduca ical ics
  • twitter
  •  

Impresii
13 decembrie 2008 Radu R

Jurnal de festival - Bucuresti 2008

Galerie Film cazare Harta Transport Comentarii
CUPRINS: Prima Pagina   Ziua 2   Ziua 3   Ziua 4   Ziua 5   Ziua 6   Ziua 7   Ziua 8  
Jurnal de festival – ziua 1: duminica, 12 octombrie 2008

Dupa 3 editii, se poate spune ca festivalul bucurestean de muzica veche isi cauta cu consecventa o iscalitura definitorie, care il apropie, dar il si individualizeaza in contextul autohton al manifestarilor early music, pana de curand foarte bine reprezentat doar in cateva centre transilvanene cu traditie in domeniu. Anul acesta au fost 8 zile cu spectacole si un targ de muzica veche. Deosebirea fata de ceilalti ani este ca acelasi volum de concerte nu mai este concentrat in doar 4 zile, ci asternut cu rabdare (si fara tutun!) intr-un interval dublu. Ziua si evenimentul. Sa le luam si noi pe rand, pe indelete.  



Duminica seara, festivalul a inceput cu dreptul, printr-un concert care a fost abil plasat in deschidere. Organizatorii stiu bine ca debutul trebuie tratat cu toata atentia. Buni manageri de proiect, membrii echipei Medieval Praxis – putini, dar pasionati – au aranjat reintalnirea melomanilor bucuresteni cu o formatie care deja si-a format un public al ei in Capitala: Ansamblul Baroc Transylvania din Cluj-Napoca. Prezenti cam rar in Bucuresti (in medie, o data pe an), clujenii au reusit de-a lungul a mai bine de un deceniu de activitate sa-i convinga pe selectionerii festivalurilor de profil.



Sa scrii asadar despre fenomenul ABT nu este o treaba usoara, dar ma voi folosi de experienta personala in ceea ce priveste ansamblul. I-am cunoscut pe cei 4 Baroque boys (cum le place sa-si spuna) in 1999, la primele (si ultimele, din pacate) Seri de Muzica Veche organizate de ArCuB. Pe atunci, componenta formatiei era usor diferita, dar proportiile etnice si confesionale ale membrilor sai erau aceleasi ca in prezent, justificandu-si prin caracterul multicultural denumirea aleasa. Pe unii dintre componenti ii cunosteam deja, multumita indelungii lor cariere muzicale anterioare. Mai tarziu, ABT a fost invitatul meu la Festivalul de Arta Medievala de la Sighisoara (2003), la Festivalul de Muzica Veche de la Miercurea Ciuc (2007) sau in proiectul UNESCO „Cultural Heritage – A Bridge Towards a Shared Future” (Sibiu si Biertan, 2007), ocazii cu care nu numai ca am colaborat excelent cu cei 4 muzicieni (Istv�n Nagy, Zolt�n Maj�, Ciprian Campean si Erich T�rk), dar am ajuns sa-i inteleg mai bine si sa-i apreciez ca muzicieni in echipa si ca oameni de o rara calitate. Ceea ce face, de fapt, sa fie si mai greu sa vorbesc despre ei, dar sa incercam, aici fiind vorba despre un simplu text scris despre prieteni pentru prieteni. Ai muzicii vechi, desigur!

Concertul a fost gazduit de Biserica Anglicana „Resurrection of the Christ” (plasata in varful triunghiului cvasi-isoscel care este cochetul parc Gradina Icoanei) si „aruncat” la intersectia temporala altor atractive festivaluri, care au facut sau vor face in continuare o concurenta cat se poate de loiala muzicii vechi prin oferte de film de animatie, film hispanic sau dans contemporan. Pus in fata unor alegeri extrem de dificile, publicul a umplut dincolo de refuz spatiul generos ca dimensiune spirituala, dar absolut insuficient ca dimensiune fizica al bisericii: un poligon neregulat, care incurajeaza puternic asimetriile (intrarile se afla in spate si in lateral dreapta, iar orga este pozitionata in lateral stanga). Am remarcat cu incantare coexistenta ecumenica, in austeritatea tipic reformata, a obiectelor de cult de provenienta catolica sau bizantina (statuete si icoane), unele dintre acestea fiind daruite bisericii de inalti reprezentanti ai altor confesiuni.



Programul propus de ABT a fost o incursiune muzicala la curtea Frantei in prima jumatate a veacului al XVII-lea. Titlul concertului, L’entretien des muses – muzica din repertoriul cameral al Barocului francez, a fost onorat prin construirea unui esafodaj (nu va ganditi la ghilotina, mai trebuia sa treaca aproape o jumatate de secol pana la Revolutia „Roccoco” Franceza!) de piese iscusit alese pentru a compune un adevarat mozaic de epoca. ABT stapaneste cu prisosinta stiinta alcatuirii unui program de concert, apeland la (atentie: acum urmeaza un cliseu) principiul unitatii in diversitate. Pastrand ideea calauzitoare a selectiei, lucrarile prezentate au alternat formulele de componenta instrumentala (flaut transversal, flaut drept, violoncel si clavecin, ultimul pus la dispozitia ansamblului prin bunavointa Ralucai Enea) intr-o inspirata „geometrie variabila”: solouri, duete, triouri sau cvartete. De amintit ca intregul arsenal formatiei este constituit din instrumente de epoca sau din replici fidele ale acestora, ABT fiind un adept al conventiei 415 (fuga la dictionare!). „Uzina baroca” ABT a functionat din nou la parametrii optimi si capacitate maxima, ceea ce s-a intamplat pana acum in aproape 500 de aparitii publice (le-am pierdut socoteala, intrebati-l pe Zoli).

Concertul a inceput si s-a incheiat (partea oficiala, cea din programul de sala) cu doua compozitii de Dornel, respectiv, Boismortier, in formula de tutti, la care am recunoscut (a cata oara?) sound-ul specific, in fapt, amprenta ABT: consistent, solar si tonic.

A fell�p�sben �s �lt�zetben is lovagias k�t mûv�sz, Nagy Istv�n (traverse) �s Maj� Zolt�n (diritto) �gy d�nt�tt, hogy a zen�ben is g�l�nsak lesznek, �gy egy olyan mûvet adtak elõ Philippe Ch�deville-tõl melynek c�me G�l�ns du�. A b�kess�g �s nyugalom, amellyel a mûvet elõadt�k, a mesterek �rint�s�t jelzi, hab�r egyeseknek az fesz�lts�g hi�nya gyenges�get, f�radts�got vagy unalmat jelezhetett. Mi sem hib�sabb feltev�s. (1)

Die Cembalo-Werke von Duphly, in 1744 geschrieben, haben Erich T�rk die Gelegenheit zur Auff�hrung des Solomoments gegeben. Erich, der auch ein ber�hmter Organist ist, hat uns im Laufe der Jahre zur perfektem Klang eingew�hnt. Man kann die Spannung nicht vernachlassigen, dass er der einzige Musikant des Ensemble war, der dem ganzen Konzert lang auf die B�hne sass. (2)



Zolt�n Maj� (de doua ori) si Ciprian Campean au fost protagonistii urmatoarelor escale din program: cele din saloanele de muzica ale compozitorilor Philidor si Leclair. Infuzia de ornamentatie diafana si discursul bogat al temelor au patruns subtil catre publicul fascinat, cu receptoarele emo-senzitive bine acordate pe frecventa pretioaselor afecte pariziene.

Bisurile cerute cu insistenta in final au restabilit culoarea locala, aducandu-ne inapoi pe meleaguri valahe, printr-o suita de dansuri vechi, aranjata pentru ansamblu prin iscusinta lui Zolt�n Maj�.

Multumim frumos ABT, drum bun inapoi la Cluj si va rugam mult, mai poftiti pe la noi!
 
Autor: Radu Radescu

P.S. Nu va lasati derutati de pasajele scrise in maghiara si germana. Ele se vor un modest omagiu adus muzicienilor formatiei care apartin etniilor respective. Urmeaza traducerile.

(1) Galanti in atitudine si tinuta, cei doi flautisti ai ansamblului, Istv�n Nagy (traverso) si Zolt�n Maj� (diritto) au ales sa fie galanti si in muzica, prezentand cu distinctie si fluiditate un duo in Do major pentru doi flauti, intitulat „galant”, de Ch�deville. Serenitatea, calmul si detasarea cu care cei doi au abordat partitura este specifica atingerilor de maestru, cu toate ca unor comentatori li s-ar putea parea ca absenta incordarii sau a inversunarii in interpretare ar fi un semn de slabiciune, de oboseala sau chiar de plictis. Nimic mai fals.

(2) Piesele de clavecin ale lui Duphly, scrise in 1744, i-au prilejuit lui Erich T�rk introducerea momentului sau solistic in cadrul programului. Erich, care este si un organist de notorietate europeana, ne-a obisnuit de multi ani sa apreciem expresia sonora a functionarii impecabile, tipic nemtesti, a unui mecanism perfect acordat si echilibrat, ceea ce s-a (re)confirmat si de aceasta data. Nu este de neglijat nici testul de anduranta la care Erich a fost supus, fiind singurul membru al ansamblului prezent pe scena de-a lungul intregului concert.

Versiunea maghiara si germana: Bir� Emese.
Foto: Matei Buta


______
Autor: Radu Radescu
1 NEXT
Pagina: 1 2345678
CUPRINS: Prima Pagina   Ziua 2   Ziua 3   Ziua 4   Ziua 5   Ziua 6   Ziua 7   Ziua 8  
 
Tag-uri
| Ansamblul Baroc Transylvania | Dan Racoveanu | muzica veche | Trei Parale | Bucuresti |
Evenimente in Urmatoarele 2 saptamani
Stiri
LMMJVSD
Anul anteriorMartie 2024 Anul urmator
    010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
 Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
 
echipa dordeducaPrima pagină | Evenimente | Impresii | Foto | Stiri | Echipa | Parteneriate
Toate materialele de pe aceste pagini sunt scrise de noi pentru plăcerea cititorilor noștri. Avem totuși niște Condiții de utilizare.
despre noi
publicitate
parteneriate
echipa
contact
Cu scuzele de rigoare, dordeduca.ro e momentan în hibernare; posibil să revenim într-o formă nouă. ¯\_(ツ)_/¯ [Fb / Ig]