0 evenimente in martie:

19 februarie 2005 doru, Catalin

Iarna pe Creasta Nordica a Pietrei Craiului

Avand de mult in plan sa facem o tura de iarna mai interesanta, ne-am oprit ochii asupra Pietrei Craiului, avand ca obiectiv parcurgerea intregii creste a acestui munte.

Participanti la aceasta tura au fost: Daniela Hardalau(Timisoara), Doru Staiculescu(Bucuresti), Catalin Pobega(Timisoara).
Materialele folosite: semicoarda Cobra Dry de 40m, un anou (recuperat permanent), pioleti de tura, coltari (si echipamentului aferent unor ture de acest gen).

Am plecat impreuna cu Catalin joi seara din Bucuresti cu rapidul de 17:05 in directia Brasov, unde ne-am intalnit cu Daniela, venita din Timisoara cu alt tren. Rucsacii au fost cantariti dinaintea turei: Doru-18 kg(Solitaire 60 l), Cata-16 kg(Atta Rupal 40l). In Brasov observam ca rucsacul Danielei (Atta 60 l)este la fel de greu. Toti avem emotii si nu ne e rusine sa ni le exprimam...creasta PC iarna e ceva inedit pt fiecare... Fiind doar 3, vom avea un singur primus la noi, cu o butelie de rezerva.

In Zarnesti am ajuns cu personalul la ora 21:37, si am purces la drum spre cabana Curmatura pe un frig naprasnic. Pe drum am fost insotiti periodic de caini care dadeau din coada si promiteau sa ne ofere companie, dar pe rand au renuntat toti (probabil frigul si gandul ca la cabana vor da de cainii mari ai lui Vasile (cabanierul) i-a descurajat.

Pe la 12:30 AM am ajuns la Curmatura, unde ne-am intins putin pe bancile din sala de mese, pentru a nu-l mai deranja pe Vasile. Sala era neincalzita, dar cum ne pregateam pt 2 nopti in refugii la 2000 m, nu ne-am codit. Toti am avut saci de puf, Daniela a transpirat in el si din cauza asta nu a putut dormi toata noaptea. De emotii nici eu nu m-am odihnit foarte bine, in schimb Cata a dormit tun.

Vineri pe la 5:00 AM am strans bagajele astfel incat la 5:30 urcam deja spre Saua Crapaturii. Am avut urme de ski de tura pana putin mai sus de sa (aceste urme am inteles ca au fost facute de Ciprian-salvamontist din Zarnesti, urmat peste tot de cainele sau credincios, un Huski. In acest loc scoatem aparatele si pozam rasaritul. Tot aici gasim si un superb loc de cort cu belvedere spre est).

In continuare nu am mai intalnit nici o urma pe tot parcursul turei (se pare ca de doua saptamani nu mai urcase nimeni pe si spre creasta), iar zapada mare ne-a facut sa inaintam destul de greu insa in siguranta, fiind oarecum stabila datorita gerului din ultimele zile. Urcusul pe lanturi spre Turnu nu a pus probleme, nu am folosit coltari si nici piolet. Bocancii intrau in foarte bine in zapada inghetata. Rasaritul soarelui ne-a prins pe urcusul final spre creasta, moment in care zapada s-a inmuiat rapid, facand inaintarea si mai dificila. La ultimul lant am scos si coarda, mai mult pt moral, pentru ca zapada o putea lua la vale oricand.

Contrar asteptarilor noastre, pe creasta zapada era mare: ne afundam frecvent pana la glezne, si uneori pana peste genunchi. Din pacate si vremea s-a deteriorat rapid, am fost inconjurati de ceata, si supusi rafalelor puternice de vant.
La un moment dat vrem sa deviem de la creasta la stanga pt a ocoli creasta ingusta. Proasta decizie, pentru ca urmatoarea jumatate de ora ne-am petrecut-o luptand sa scapam din zapada pana la gat, facand tractiuni la un brad pentru a reveni in creasta. Acest lucru ne-a cam sleit de puteri.

Pe la 14:30 am ajuns la refugiul de la Vf. Ascutit, si date fiind conditiile meteo, am hotarat ca nu are sens sa continuam mai departe in acea zi. Am pierdut cam jumatate de ora pentru a dezapezi usa ca sa putem patrunde inauntru. Noaptea de vineri spre sambata a fost extrem de friguroasa; intrucat eram doar 3 persoane, si nu aveam decat un primus, nu am reusit sa incalzim mai deloc atmosfera in refugiu. Mai rau decat atat, butelia de butan-propan desi plina, dadea doar flacara minima din cauza inghetului. Asa ne-am chinuit sa topim apa pentru 3 termosuri a cate 1 l ceai. Totul mergea f anevoios. Atunci ne-am amintit de sfatul unui prieten de a pune o lumanare sub butelie. Am sprijinit primusul pe 2 pioleti, am varat lumanarea dedesubt, si in 5 min s-a produs o minune: primusul ardea cu flacara mare ! La fel am procedat in ref. Grind, unde am gasit 2 caramizi pt sprijinul primusului sub care am introdus lumanarea.

In timpul noptii a trebuit sa iesim de cateva ori afara, sa ne asiguram ca viscolul nu ne inzapezeste in refugiu. A fost distractiv, mai putin faptul ca trebuia sa parasim caldura sacilor de dormit pentru frigul taios de afara :) Apoi, spre dimineata, ne frecam la ochi si nu intelegeam de ce nu vedem decat alb in fata ochilor. Era o ceata s-o tai cu cutitul, si ningea domol. Sa nu uit ca am vorbit la telefon cu Vasile si Ciprian, care ne-au prezis seara cu exactitate ca ninsoarea va incepe in curand. Asa s-a si intamplat. Ne-au spus sa stam cuminti in Ascutit si sa asteptam imbunatatirea vremii. Ciprian ne-a urmarit prin binoclu in ziua de vineri pe creasta. Era un sentiment reconfortant sa stim ca de acolo de jos, cineva ne vegheaza :)

Sambata dimineata am plecat abia pe la 9:30 in continuare pe creasta, profitand de o spartura in marea de nori care ne inconjura. Zapada era in continuare mare, mai ales ca in noaptea precedenta mai ninsese cativa centimetri. Lucrul asta ne-a facut sa nu putem "fenta" nici un pasaj de pe creasta; a trebuit sa o parcurgem matematic, iar la traverseele mai expuse am avut ceva emotii din pricina faptului ca muchiile aveau uneori cornise si erau acoperite de 30-40cm de zapada pe care trebuia ori sa o dai la o parte cu piciorul si cu pioletul, ori sa "pipai" pana erai sigur ca pasesti pe ceva stabil. Chestia asta ne-a facut sa stam concentrati tot timpul, ne priveam in ochi cand ne regrupam si ne pregateam psihic tot timpul pentru mai rau.

Desi la inceput incercam sa memoram cu exactitate traseul, ne-am dat seama ca e imposibil si am renuntat. Priveam la urmatorul varf si comentam sa vedem pe unde il vom urca, dar de cele m multe ori la fata locului situatia era complet diferita. Astfel ne trezeam ca schimbam brusc planul de atac. Era fantastic cum la momentul potrivit gaseai solutia...nu se pot descrie in cuvinte bucuria si emotiile traite... Mergeam cat mai departe de cornise, atat cat ne permitea ingustimea crestei.

De la Vf. la Om am coborat direct pe Coltii Gainii spre refugiul Grind, iar pe ultimii metri am inotat efectiv in zapada pana peste brau. Inainte de a cobori, am fost sfatuiti foarte energic si categoric de Ciprian la telefon sa nu care cumva sa ne abatem la dreapta sau stanga de pe creasta. Pericolul de avalansa era foarte mare in aceasta zona. Tot aici am vazut si capre negre :)

A doua noapte a fost mai cald, si nu am mai avut probleme mari cu frigul.. Ne-a luat totusi ceva timp pana ne-am relaxat si am putut dormi.

Duminica dimineata am inceput sa sapam "transee" spre Table; am avut probleme mari in zonele defrisate de pe Valea Vladuscai, cazand efectiv in golurile ramase sub zapada printre pomii doborati.
In Prapastiile Zarnestilor ne-am jucat vreo ora jumate, punand o mansa pe o mica cascada de gheata (vreo 10-12m, din care primii 3 perfect verticali).

Una peste alta, consideram ca a fost o tura reusita, cu toate ca nu am parcurs si creasta sudica, cum aveam in plan. Zapada mare cu care ne-am luptat pe sus si vremea urata nu ne-au permis insa sa facem mai mult.

Doru
(Imagini 90% by Catalin Pobega)