Una dintre definitiile anglo-saxone pentru ecologism (varianta romaneasca a lui environmentalism) spune ca este "the theory that environment rather than heredity is the primary influence on intellectual growth and cultural development." Adicatelea, mai usor cu mostenirea culturala produsa de cateva milenii de civilizatie umana, vivat mediul cel inconjurator, verde, senin & blajin.
127 hours, cel mai recent film britanicului Danny Boyle (Oscarul lui 2009 pentru
Slumdog Millionaire), avea toate sansele sa se inscrie in galeria deloc saraca a exemplarelor cinematografice care vorbesc despre natura cu un soi de aer triumfalist care se revendica de la definitia de mai sus. Ei bine, nu e asta. Filmul e, de fapt, o minunata poveste despre om si despre oameni.
Plotul e simplu si sec: in 2003, Aron Ralston, de profesie inginer, de pasiune plimbator prin canioane, a petrecut 5 zile cu mana dreapta imobilizata intre un bolovan imens si peretele unui canion cam de un metru jumate latime si cateva zeci inaltime. Ramas fara apa, hrana, poate chiar speranta, dar nu si idei, Ralston gaseste solutia de a-si salva viata si cam 95% din corp, sacrificand restul pana la intreg. Cele aproape doua minute cand Ralston desprinde, usor-usor, bucata de carne inutila de restul trupului sau solicita din plin stomacul spectatorului si manerele scaunulelor din sala de cinema. Dar merita!
Drumul pana la acest sacrificiu eliberator e parcurs incantator de James Franco, reincarnare lejer tulburatoare a lui
Heath Ledger, si de camera care ii insoteste seducator coborarea in Infern. Acest minunat actor (incep sa am dubii ca Oscarul 2011 trebuia sa se duca la
Colin Firth) ne ia de mana si ne duce prin maruntaiele sinelui sau bantuit de regrete, frica, melancolie, dragoste, iluzie, reverie, cosmar, speranta, inteligent si, musai, umor.
A fost candva
Naufragiatul lui Tom Hanks. Tanarul a-social jucat de Franco e peste.
Go and see the movie! Musai in cinema. Pentru a aprecia cum se cuvine sunetul gatlejului insetat cautand fiecare picatura de apa, pentru a prinde diferenta de textura dintre imaginea camerei pe care se inregistreaza eroul si camera care face filmul, pentru a privi cerul si a spera ca albastrul sau ireal va fi tulburat de un contur uman. In cautarea singuratatii pe care doar imensele decoruri o pot oferi, Ralston s-a intors miraculos la viata si a facut cunostinta cu aceasta specie ciudata numita om.
127 hoursDe vineri, 22 aprilie, in cinematografe
Distribuit de
Transilvania FilmPS: Simpatic/tulburatoare coincidenta dintre data lansarii filmului si semnificatia religioasa a zilei
______
Autor:
Mihai Brezeanu