dordeduca
0 evenimente in aprilie:
etc
  • home
  • evenimente
  • impresii
  • foto
  • news
  • dordeduca ical ics
  • twitter
  •  

Impresii
05 octombrie 2009 doru

Cu bicicleta in Dolomiti

Galerie Film cazare Harta Transport Comentarii


Traseu: Posina (560m) - Colle Xomo (1057m) - Rifugio general Achile Papa(1952m) - Settecroci (2088m) - Rifugio Lancia (1810m) - Rovereto - Laco di Garda (Torbole) (63m);
Date tehnice: AICI si AICI
Distanta: 64km;
Diferenta de nivel pozitiva: 1713m;
Altitudine maxima: 2088m;


Dupa o trezire matinala, si un mic dejun la fel de copios precum cina din seara precedenta, stabilim un record, fiind gata de plecare la ora 9 dimineata. Pornim din Posina pe un drum asfaltat ingust ce duce in pasul Xomo, parcurgand diferenta de nivel de 550m dintr-un foc. Din parcarea de dupa pas, intram pe drumul forestier ce duce pe serpentine abrupte spre refugiul Papa. Iar avem parte de un drum pietros, insa dupa antrenamentul de zilele trecute, acum chiar ne place, asa ca savuram din plin urcarea accidentata.

Dupa ce trecem peste o prabusire de stanci ce acopera drumul, ne aflam pe ultima panta inainte de refugiu, panta ai carui ultimii metri sunt foarte de abrupti si accidentati, asa ca percepem ca pe-o victorie faptul c-am reusit s-o urcam in intregime pe bicicleta.

Trecem muntele pe partea cu refugiul, si ne incepem sa ne simtim si noi patrunsi de importanta istorica a acestor locuri, care merita o paranteza speciala:

Monte Pasubio este unul din locurile de referinta pentru soarta Primului Razboi Mondial. Intre 1916 si 1918, trupele italiene de Alpini, si Kaiserjagerii austrieci au stat fata in fata in transee, despartiti de doar cateva zeci de metri de creasta. In ciuda a numeroase atacuri sangeroase din partea ambelor parti, timp de 2 ani, nici unul din combatanti nu a reusit strapungerea liniei frontului.

Au existat episoade memorabile, cum ar fi cel de la 1-2 iulie 1916, cand rezistenta eroica a Alpinilor in fata furibundelor atacuri austriece a permis mentinerea intregii linii a frontului pana la sosirea intaririlor. Sau episodul de la 13 Martie 1918, cand explozia a 50.000kg de dinamita a prabusit o parte semnificativa din platoul italian peste 800 de soldati, care zac sub lespezile enorme de stanca si in zilele noastre.

In total, peste 13.000 de oameni si-au gasit sfaritul in luptele de pe Monte Pasubio. Ca rezultat al celor 2 ani de stare combativa indecisa, tot muntele poarta urmele amplelor lucrari genistice executate de ambele parti. Astfel, un sistem de pompare a apei cu o capacitate de 80.000l/zi a fost construit spre avanposturile italiene. De asemenea, pentru a putea transporta proviziile la adapost de tirul artileriei austriece ce veghea din masivul alaturat, 700 de pionieri italieni au croit cu dinamita asa-numita Strada de la Galleria, o poteca taiata in stanca pe o distanta totala de 6800m, din care 1928m sunt tuneluri.

Dupa ce luam masa pe terasa refugiului, sub un soare arzator pornim si noi, fara biciclete, sa vizitam Strada de la Galleria. Intradevar, chiar si daca nu esti pasionat de istorie, nu poti sa nu fii impresionat de amploarea lucrarilor si de conditiile usor de imaginat in care se dadeau luptele in acele vremuri.

Pe parcursul plimbarii pe poteca suspendata, in urma unor socuri, accidentarea din zilele precedente de la piciorul Oanei recidiveaza, astfel incat abia se mai poate deplasa pe picioare. Parcurge insa alaturi de noi si ultima urcare a acestui TransAlp, pana in saua in care se afla si monumentul Settecroci (2088m). Apoi, intrucat urmeaza o lunga portiune de impins si carat bicicleta, ia decizia corecta si coboara impreuna cu Alina cei 1500m pana la masina.

Ramasi in trei, ne continuam traseul pe creasta spre refugiul Lancia, insa desi drumul nu urca sau coboara semnificativ, poteca traverseaza multe grohotisuri si praguri stancoase si ne obliga sa mergem mult pe langa biciclete. Deasupra refugiului ne angajam in sfarist pe o coborare abrupta printre jnepeni, intrerupta in scurt timp de o pana. Sau doua, daca consideram ca si camera de rezerva a 29er-ului meu era gaurita si-a necesitat peticirea :)

De la refugiul Lancia, avem parte de o coborare superba de 1800m diferenta de nivel, pe forestier si sosea, pana in orasul Rovereto. De aici prindem o pista de biciclete neintrerupta, ce ne poarta pe malul raului si printre randuri nesfarsite de vita-de-vie pana deasupra orasului Torbole, pe malul lacului Garda. Odata cu inserarea, coboram pe o straduta ingusta, care ne scoate brusc chiar in centrul vechi al orasului, in mijlocul agitatiei mondene. Mai ne-a ramas doar sa cautam campingul, si cu toate ca nu ne vine sa credem, aventura noastra a ajuns la sfarsit.
______
Autor: Doru Staiculescu
 
Tag-uri
| ciclism |
Impresii
Contine 17 poze
 
Evenimente in Urmatoarele 2 saptamani
Stiri
LMMJVSD
Anul anteriorAprilie 2024 Anul urmator
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
 Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
 
echipa dordeducaPrima pagină | Evenimente | Impresii | Foto | Stiri | Echipa | Parteneriate
Toate materialele de pe aceste pagini sunt scrise de noi pentru plăcerea cititorilor noștri. Avem totuși niște Condiții de utilizare.
despre noi
publicitate
parteneriate
echipa
contact
Cu scuzele de rigoare, dordeduca.ro e momentan în hibernare; posibil să revenim într-o formă nouă. ¯\_(ツ)_/¯ [Fb / Ig]