dordeduca
28 evenimente in noiembrie:
festival (19) film (7) jazz (4) teatru (4) etc
  • home
  • evenimente
  • impresii
  • foto
  • news
  • rss
  • dordeduca ical ics
  • twitter
  • dordeduca RSS
  •  

Impresii
29 iulie 2004 Sorin Drugan

Traversada Marii Negre

Galerie Film cazare Harta Transport Comentarii
CIRCUMTERRA! Ce cuvant fascinant! Oare exista vreo persoana care sa nu se fi gandit, macar o clipa, la inconjurul lumii? Macar atunci cand a citit Jules Verne sau cand a vazut un film despre Magellan sau James Cook... Pe mine marea m-a fascinat dintotdeauna. Cand am ajuns prima oara pe malul marii, copil fiind, m-am chinuit sa vad pana in partea cealalta. De la incordare, pe linia orizontului mi se parea ca disting peisaje fantastice. "Oare cum as putea sa ajung acolo?", m-am intrebat... Odata cu trecerea anilor, am aflat ce se afla dincolo, din povestiri, din cartea de geografie. Dar dorinta mea de a ajunge "acolo", efectv, a ramas vie, iar visul de a ajunge "dincolo" s-a transformat in visul de a inconjura Pamantul.

Inca din studentie am urmat cursuri de yachting si am practicat caiac-canoe. Incepand cu anii '90, odata cu dezvoltarea yahtingului romanesc maritim, am facut un pas important in urmarirea visului personal, efectuand mai multe croaziere pe mare, de cele mai multe ori insotit.

Asa am ajuns ca in vara aceasta sa anunt ca intentionez sa plec in CIRCUMTERRA, in septembrie 2005, solitar si fara escala, si ca incep antrenamentul in aceasta directie.

click to view full sizeCel mai potrivit test mi s-a parut a fi traversada Marii Negre, in solitar si fara escala, pana la BATUMI, in Georgia. Este de notorietate faptul ca Marea Neagra este una dintre cele mai dificile ape de navigat, datorita caracteristicilor ei geografice.Toate avertismentele vechilor lupi de mare imi erau proaspete in minte: valuri "rele" ce te asalteaza din toate directiile, nu foarte mari dar foarte violente prin frecventa lor ridicata, si vanturi care se pot roti in orice secunda si se pot transforma in rafale de o putere greu de imaginat.

Cu capriciile Marii Negre avusesem si eu de-a face, nu cu foarte mult timp in urma. Ma aflam intr-o croazierea spre Sevastopol, impreuna cu un bun prieten al meu, Dragos. Atunci, o furtuna cu valuri de 5 metri, un vant puternic si o ploaie torentiala ne-au pus fizicul si psihicul la incercare timp de 24 de ore.

click to view full sizeAm plecat duminica, 20 iunie, orele 18.00, din portul Tomis din Constanta, incurajat de la mal de sotie si de prieteni. Magazia barcii era bine aprovizionata cu alimente si apa potabila. Pe parcursul acestei calatorii urma sa adun date privind nevoile personale si ale ambarcatiunii, pentru a calcula apoi necesarul pentru CIRCUMTERRA 2005.

Primul raspuns mi-a fost dat in legatura cu mancarea. Am supraevaluat cantitatile necesare, dovada ca la momentul intoarcerii in portul Tomis, imi ramasese jumatate din stocul initial.

click to view full size Meniul a fost extrem de variat si depindea exclusiv de imaginatia si talentul meu de bucatar. Gulas cu cartofi prajiti in unt, spaghete milaneze, ghiveci de legume, salata greceasca, supa de pui, salata bologneza cu ton, spanac cu orez, cartofi prajiti, cartofi taranesti, friptura de vita si salata de varza, salata de fructe cu crema de vanilie, sunt numai cateva exemple din experientele culinare din timpul croazierei.

Desi navigam solitar, consider ca echipajul era completat de "Miki Black", vajnicul meu companion - pilotul automat. Este musul perfect: sta de cart oricat, fara sa carteasca, nu adoarme si nu cere de mancare. Am incercat sa-l invat sa spele barca sau macar vasele, dar nu am reusit. In final, l-am lasat sa faca ce stia el mai bine - sa tina directia comandata. Nimeni nu e perfect.

click to view full sizeAparitii temporare pe lista de echipaj au fost musculitele si delifinii. Musculitele mi-au tinut companie in primele zile. Erau mici si insistente si le placeau bananele, painea si laptele praf. Dupa ce am incercat in zadar sa le conving ca e mai bine pe mal, am ajuns la concluzia ca toleranta e cea mai inteleapta atitudine, mai ales ca aveau bunul simt sa nu piste. Delfinii m-au insotit si ei cateva mile, aratandu-mi drumul spre Batumi, nestiind, probabil, ca am harta si GPS. Oricum, au fost tovarasi de drum veseli si jucausi.

Dupa primele 3 zile de vant slab, au urmat 5 zile de vant bun, vant de pupa, ce m-a purtat catre destinatie cu o viteza de 4 noduri. Este demonstrat faptul ca moralul unui navigator e direct proportional cu viteza vantului. Deseori auzi ca este de preferat un vant mai puternic, dacat momentele de calm plat, de care nu am scapat in aceasta calatorie nici la intoarcere. Impartasesc aceasta opinie. Vantul potrivit a facut minuni pentru starea mea de spirit.

click to view full sizePe 25 iunie, pe la 10 dimineata, in timpul cartului lui Miki Black, am avut o neasteptata intalnire cu o nava ... pirat. Fara nume si fara pavilion, aparitia avea un aer fantomatic. Daca ar fi fost un velier, gandul m-ar fi dus la vestitul Olandez Zburator. Dar nava avea profilul unei nave cisterna si, foarte repede, a disparut la orizont. Tot in aceeasi zi, fara nici o legatura aparenta, am reusit sa ard radioul. Aparatul de 4,5V a protestat cand l-am contectat la cei 12 V ai bateriei navei mele si s-a exprimat vehement printr-un fir dens de fum. M-am revansat reparandu-l spre seara. Am scos o piesa - un condensator, si a mers ok.

Astfel, fara alte incidente majore, pe 28 iunie, la orele 12.00, am sosit cu zambetul pe buze la Batumi, chiar daca era o vreme ploioasa.

Peisajul era admirabil. Batumi este unul din acele locuri unde muntele se intalneste cu marea, si, la o distanta de cateva ore, poti sa fii in varful unei stanci. Trebuie sa recunosc ca pentru mine, obisnuit cu litoralul romanesc, a fost o senzatie deosebita. Nu am putut sa plec fara sa fac o excursie de trei ore pe munte si fara sa ma opresc in piata de suveniruri.

Oamenii sunt primitori, desi o stare generala de saracie pare sa domine. Case darapanate, strazi ca dupa bombardament si blocuri pline cu refugiati. Mi-am dat seama atunci ce evolutie pozitiva a cunoscut tara noastra.

Georgienii, deschisi totusi, m-au invitat imediat la masa. Prieteniile s-au legat repede si la prima ocazie am returnat invitatia si i-am servit cu un pahar de tuica, la bordul lui Aiax. Imi pare ca oricine, in afara de romani, nu prea tine la bautura noastra traditionala. La plecare, pe 29 iunie, noii mei prieteni mi-au facut galerie si mi-au urat succes la intoarcere.

click to view full sizeLa intoarcere calmul plat m-a hartuit. Media mea orara a scazut vertiginos si am avut nevoie de 10 zile sa ajung in Constanta. Pe tot parcursul calatoriei psihicul meu a fost la cote normale, fara sa am momente de deznadejde sau euforie, apatie sau nervozitate. Am cunoscut totusi un moment de puternica emotie la intoarcere, in aproprierea litoralului romanesc. Stateam de diminteata de cart, cu radioul aprins, cand a fost data stirea ca "Sorin Drugan soseste astazi in portul Tomis, dupa o traversada in solitar a Marii Negre pina la Batumi, devenind, astfel, primul roman care reuseste o astfel de performanta solitar si fara escala, cu un velier." In clipa aceea am simtit ca mi s-a pus un nod in gat si mi-au dat lacrimile de emotie.

Apoi surprizele s-au tinut lant: O salupa cu ziaristi si reprezentanti ai televiziunii mi-a iesit in intampinare. Familia si prietenii imi faceau semne de pe mal. Am reusit sa imi iau sotia in brate trei sferturi de ora mai tarziu, dupa ce am andocat si am raspuns intrebarilor puse de ziaristi. Si daca ar fi sa folosesc expresia "Totul este bine, cand se termina cu bine", atunci totul a fost cu adevarat extraordinary, intrucat s-a terminat minunat.

click to view full sizeApreciez ca cel mai mare castig l-a avut contul meu de incredere personala. Acum sunt mai hotarat ca niciodata sa plec anul viitor, solitary, in inconjurul lumii fara escala. Chiar daca pentru orice proiect din Romania banii par sa fie principala problema si singurul obstacol, cu putin noroc si multa perseverenta sunt convins ca voi reusi sa plec, la data stabilita, in MAREA AVENTURA

Yacht Clubul Regal Roman
______
Autor: Sorin Drugan
 
Tag-uri
| in jurul lumii | Sorin Drugan | yachting |
Stiri
LMMJVSD
Anul anteriorNoiembrie 2017 Anul urmator
  
0607
   
       
 Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
 
echipa dordeducaPrima pagină | Evenimente | Impresii | Foto | Stiri | Echipa | Parteneriate | RSS
Toate materialele de pe aceste pagini sunt scrise de noi pentru placerea cititorilor nostri. Avem totusi niste Conditii de utilizare.
despre noi
publicitate
parteneriate
echipa
contact