Daca nu ati aflat pana acum, in ciuda insistentelor mijloacelor de manipulare in masa, in acest weekend pe aeroportul international Mihail Kogalniceanu a avut loc mitingul aviatic
RoIas 2006.
Exact in ziua mitingului s-au implinit 100 si ceva de ani de cand Traian Vuia se juca cu avionul in gradina strabunicii lui Verde.
Plini de entuziasm aviatic am plecat impreuna cu cativa prieteni sambata dimineata spre aeroport sa vedem „acei oameni minunati si masinile lor zburatoare”, fara sa stim de ce surprize vom avea parte pe drum…
Iesim din aglomeratia orasului [Constanta] pe DN 2A , insa la jumatatea drumului surpriza mare drumul spre aeroport era blocat de un „eveniment rutier datorat neadaptarii vitezei la conditiile de trafic” :) si de sute de masini care se indreptau (ca intentie, ca de fapt stateau pe loc) ca si noi spre aeroport. Pe o caldura de peste 30 de grade am inaintat in jumatate de ora cam 50 de metri….fapt ce ne-a determinat sa lasam masina pe marginea drumului si sa o luam pe jos. La intrarea in aeroport am fost anuntati ca trebuie sa ocolim cam 3 km prin Mihail Kogalniceanu. Presupun ca va intrebati de ce? Ei bine pentru ca intrarea din fata era rezervata “invitatilor de onoare”. Cum masinile inca stationau, nu am avut de ales, asa ca ne-am hotarat sa mergem pana la capat.
Trei km mai tarziu si dupa multe apelative la adresa organizatorilor (in timpul acesta cred ca asfaltul ajunsese la minunata temperatura de 40 de grade) am ajuns pe aeroport….prima impresie fiind”wow ce de lume!!!
Dupa o scurta vizita la toaletele ecologice am inceput o inspectie amanuntita a avioanelor expuse, am facut poze mai ales celor supersonice cu joystick-ul lor imens :), impresionante atat din punct de vedere al constructiei de ultima ora cat si al aspectului…
Patrioti fiind, am admirat eternul Soim romanesc, acum intr-o noua forma de prezentare in constructie 100% romaneasca. Interesanta a fost si o replica fidela a planorului lui Vlaicu, careia i-a fost dedicata un intreg hangar.
Se zvoneste ca acest miting aviatic a fost organizat din indecizia fortelor aeriene romane in achizia unor aparate de lupta moderne. Din acest motiv sa pare ca am putut admira un F16 suedez la mana a doua sau un Saab Gripen nou nout la pretul minuscul de 36 mil USD bucata.
Dupa ce am terminat de vazut tot ce era la sol ne-am mutat cu privirea in aer exact in momentul in care cativa
parasutisti se aliniau in aer chiar deasupra noastra . Asa ca inarmati cu sepci si multa apa ne-am asezat sa urmarim spectacolul.
Natii participante: Austria (cu doua aeronave PC-7), Germania (cu un F-4 Phantom si un Tornado, apartinand Fortelor Aeriene Germane, precum si o aeronava Breguet Atlantic, reprezentand Marina Germana), Grecia (o aeronava T-6), Macedonia (cate un elicopter Mi-24 si Mi-17), ....ahh le stiti deja de la televizor...
Am urmarit pe rand timp de 6 ore toate reprezentatiile acestor aeronave, insa ceea ce ne-a lasat la propriu cu gura cascata a fost demonstratia oferita de formatiile de acrobatie aeriana
Turkish Stars, din Turcia si
Frecce Tricolori, din Italia un spectacol minunat de precizie si maiestrie si cand zic precizie spun asta pt ca noi de la sol am avut de multe ori impresia ca in momentul intersectarii sigur se vor lovi (bineinteles asta facea parte din programul lor acrobatic, cred...). Mi s-a spus ca si fumul tot intentionat era :).
Si nu ne era frica de ce vor pati pilotii ci ne temeam sa nu cada avioanele pe noi :) Si ca sa fiu nitel poeta imaginati-va reprezentatia celor de la Turkish stars ca un balet cu supersonice si in loc de muzica un zgomot asurzitor de la reactoarele aeronavelor, care intrecea basii oricarui club..
Acum ca probabil v-am pierdut interesul undeva pe la jumatatea insiruirii denumirilor aeronavelor si a prezentarii tipic de crainica de stiri…sa va spun for real parerea mea despre atat anuntatul miting: pentru cat am fost nevoiti sa ocolim intr-o caldura infernala , au fost expuse la sol prea putine aeronave si mai nimic de actualitate. Desi avioanele cu motor clasice au farmecul lor ne asteptam la mai multa tehnologie moderna. Nici nu stiam ca au mai ramas asa de multe Mig 21 care pot fi folosite la acrobatii avand in vedere
rata prabusirilor .
Cat despre spectacolul din aer pot spune ca daca nu erau cele doua formatii acrobatice ale Turciei si Italiei, restul s-au cam „invartit” pe cer pierzand repede atentia oamenilor(parere de fata rautacioasa)…. Daca ar fi sa acord un
punctaj global spectacolului, m-as opri la un 6/10, pt ca ma asteptam la ceva mai spectaculos.
….asa ca putin dezamagiti si foarte, foarte, dar foarte bronzati am plecat acasa, cu mijloace de transport terestre.
Galerie foto
______
Autor:
Fernando Prajitura