dordeduca
0 evenimente in aprilie:
etc
  • home
  • evenimente
  • impresii
  • foto
  • news
  • dordeduca ical ics
  • twitter
  •  

Impresii
07 noiembrie 2011 brz, Diana

FNT 2011 – Final days

Galerie Film cazare Harta Transport Comentarii
Prolog
Desi e probabil cea mai importanta personalitate a teatrului romanesc de azi si kind of a living legend, Andrei Serban are o ocupatie inedita in prologul fiecaruia dintre spectacolele sale la care se intampla sa participe. Se preocupa de soarta celor fara de bilet. Ca e festival ori ba, ca e vorba de studenti, presa ori orice alt gen de public, ca e la Cluj, Sibiu, ori Odeon, domnul Serban iese in fata teatrului, numara din ochi multimea si se preocupa sa gaseasca un loc pentru fiecare. La “Strigate si soapte” , de pilda, Andrei Serban astepta cuminte in foaierul Teatrului Odeon, rugand spectatorii ce abia intrasera sa ii imprumute biletele lor. Cand strangea o cantitate semnificativa, dadea fuga la intrare si le impartea celor ce asteptau acolo.

Orice comparatie cu alti confrati de-ai sai, ce trec in viteza si profunda nepasare pe langa multimile asteptande, e, fireste, inutila. Din fericire, exista si exceptii. Bunul obicei al domnului Serban a fost preluat, la actuala editie a FNT, de catre actualul selectioner al festivalui, criticul Alice Georgescu, care are si dansa pe constiinta cateva zeci, poate sute, de “ilegalisti”.

Insuportabila delicatete a vietii
"Strigate si soapte" de Ingmar Bergman
Teatrul Maghiar din Cluj / Regia: Andrei Serban
Posesori de bilete originale sau la mana a doua (vezi mai sus), spectatorii sunt rugati sa incalte cipici albastri, de plastic. Dupa un preambul frugal, in care Ingmar Bergman / Zsolt Bogdán isi prezinta actritele si ne familiarizeaza cu subiectul piesei (turnarea unui film), sunt invitati in camera rosie. Spatiu aseptic, rece-cald, antifonat aproape perfect, camera reduce la tacere si invita la ascultare. Singure, pendulele imprastiate pe pereti cadenteaza povestea. Iar povestea e text (refacerea unui film celebru al lui Ingmar Bergman), imagine, joc (5 actrite si un Zsolt Bogdán jucand doctor, preot, sotz 1, sotz 2, regizor), intuneric, lumina.

Doua nume: Ferenc Vér, Alpár Nagy. N-ati auzit de ei, nici n-aveati de unde. Ei manuiesc reflectoarele in piesa asta. Unul de-a stanga scenei, altul de-a dreapta. Delicatetea artei lor e forta motrice a spectacolului.



Caci despre delicatete e, in primul rand, vorba. Ura, suferinta, cumplita viata de cuplu, pofte sexuale, minciuna, frica, moarte, cu toatele sunt invelite intr-o cocon deopotriva fragil si viguros. Iar cand totul devine insuportabil de fierbinte, cand cand fibra fina e gata sa plezneasca, luminile de scena se aprind, ni se reaminteste ca suntem martori la facerea unui film, asadar, ca tot ce am vazut e doar un joc, conventie, bucata de arta.

Preschimbarea aceasta realitate-joc-realitate-joc tine, pe scena, doua ore. In mintea spectatorului, mult mai mult. Am iesit din teatru pastrand cipicii albastrii deasupra pantofilor. Habar n-am de ce.

Cand Afrim se lasa incaltat de Serban
"Mai intai te nasti” de Line Knutzon
Teatrul “Andrei Muresanu” din Sfantu Gheorghe / Regia: Radu Afrim
“Posesori de bilete originale sau la mana a doua (vezi mai sus; si inca mai sus), spectatorii sunt rugati sa incalte cipici albastri, de plastic.” Da, stiu, ati mai citit fraza asta. Ce sa facem daca asa fuse. In miezul deliciosului sau spectacol de la teatrul de limba romana din Sfantu Gheorghe (orasul cu 61 de mii de locuitori si 3 teatre!!!), Radu Afrim http://www.raduafrim.ro/ insereaza fix aceasta secventa. Ironie? Reverenta?


Conteaza mai putin. Ce conteaza e farmecul nebun al noului Afrim. 6 actori incantatori, o poveste simpla si induiosatoare, un decor ce aminteste de Avalansa, o coloana sonora dementiala si un umor izbucnind prin toti porii. Cinci stele pentru prospetime & tinerete. Si pentru actori!

Teatrul cu fata spre lume
"Negutatorul din Venetia” de William Shakespeare
Teatrul National “Tamási Áron”din Sfantu Gheorghe / Regia: Bocsárdi László
Asa de frumos incepe spectacolul acesta, asa de bine se leaga prima sa jumatate de ora, asa de mare e bucuria inceptului ca e inevitabila dezamagirea ce ii urmeaza. Povestea curge lin, frumos, corect, dar fara stralucire. Induce o stare de bine, dar atat. Si totusi, secventa-emblema a FNT 21 la acest spectacol s-a developat.



Procesul lui Antonio, crestinul care, neplatindu-si la timp datoria catre camatarul evreu Shylock, e pe cale sa isi piarda o livra de carne, spectatorii sunt asezati pe o gradena amplasata pe scena. In fata lor, in chiar buza scenei, frumoasa Portia, deghizata in in avocat, isi rosteste tirada. Mai departe, in miezul salii, intins pe un podium de lemn, Antonio isi asteapta sentinta. Inca mai departe, prin usa deschisa in adancul salii, se zareste orasul. Dimineata de toamna, soare plapand, trecatori rari, strada tihnita. Teatrul cu fata spre lume.



______
Autor: Mihai Brezeanu
Diana Deaca
 
Tag-uri
| festival de teatru | Festivalul National de Teatru | FNT | teatru | Bucuresti |
Impresii
Contine 5 poze
 
Evenimente in Urmatoarele 2 saptamani
Stiri
LMMJVSD
Anul anteriorAprilie 2019 Anul urmator
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
 Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
 
echipa dordeducaPrima pagină | Evenimente | Impresii | Foto | Stiri | Echipa | Parteneriate
Toate materialele de pe aceste pagini sunt scrise de noi pentru placerea cititorilor nostri. Avem totusi niste Conditii de utilizare.
despre noi
publicitate
parteneriate
echipa
contact