dordeduca
0 evenimente in ianuarie:
etc
  • home
  • evenimente
  • impresii
  • foto
  • news
  • dordeduca ical ics
  • twitter
  •  

Impresii
12 decembrie 2006 eliza

Dakino anyone?

Galerie Film cazare Harta Transport Comentarii

Ca de obicei, la Dakino un juriu inteligent salveaza nava care se scufunda aruncand peste bord balastul excesiv si premiind pe buna dreptate cele mai bune filme

Langa Sala Auditorium, pe dreapta, e o incapere circulara in care sunt expuse citeva lucrari ale artistului maghiar Sam Havadtoy. "I wish I were what I used to be when I wanted to be what I am". Poate era mai mult atunci. La iesire din sala, pe hol, ma opreste in loc o viziune stranie: patru ... "tablouri" portret realizate de artist in dantela alb-roz, infatisandu-l toate pe... Dan Chisu. Aha da, parca citisem undeva ca artistul a fost discipolul lui Andy Worhol, dar... patru tablouri cu Dan Chisu pe care trebuie sa le vad din greseala de fiecare data inainte sa intru in sala la proiectii? Hmm...
Prima zi de proiectie, ajung pe la 10.30. Ador festivalurile de film, imi place sa petrec toata ziua in sala urmarind film dupa film dupa film; imi place freamatul cinefililor atunci cand discuta in pauza pe hol despre filme; imi place sa trag cu urechea la reactiile oamenilor de langa mine la fiecare film, imi place sa rad de fimele mai putin reusite si sa aplaud la filmele care ma surprind... dar, deocamdata la Dakino, in sala e doar juriul si cativa oameni rataciti pe citeva locuri razlete. Imi spun, come on, e normal, e prima zi si mai e si 10.30 dimineata! La prima pauza, cand se aprind luminile, observ ca situatia nu s-a schimbat, nici la a doua pauza, nici la a treia...
Dupa prima zi de proiectii, trag concluzia 1. Ma gindesc, usor jenata, ca filmele romanesti au fost cele mai slabe. Am revazut cu stoicism un film care insista sa apara pe la festivaluri, ceva care contine (in titlu) .. "forme aberante". Apoi un film adaptare dupa o piesa de teatru, "Allogic no. 11", care imi confirma faptul ca, in mod clar exista o diferenta intre teatru si film si ca cele doua nu prea ar trebui sa fie aduse una intr-alta ca, sa te uiti la un film in care oamenii doar vorbesc la o masa 99% din film nu prea poti decat daca te uiti la Jarmush, cu respect, nu are nici o legatura cu filmul sau cu festivalul asta...

Concluzia urmatoare ar fi ca ziua a fost iar salvata de animatii, dintre care una, la care am fost fericita sa rad tare si aprobator "The War of Apples and Caterpillars" chiar a castigat un premiu.. Imi mai ramane in minte un film israelian foarte inspirat (care pe buna dreptate a luat premiul pentru regie) despre o familie de rusi care se muta in Israel si care, neputand sa gaseasca strada noiii lor locuinte, pe fundalul unei sirene nelinistitoare se refugiaza in locuinta unor oameni care poarta masti de gaze si isi sigileaza ferestrele. Si un film timid nu prea bagat in seama pe numele sau "Dance of freedom" care mie mi-a placut putin pentru ca se foloseste de sugestie ca principa  mijloc de expresie...

Seara, filmul de fictiune de lung metraj din afara competitiei "The House is Burning" mi se pare atat de prost incat nu imi vine sa cred ca poarta recomandarea lui Wim Wenders (ca producator executiv) si imi confirma faptul ca filmul, oricit de serioasa si de dramatica ar fi tema pe care o trateaza, daca nu are o samanta de umor, nu are nici o sansa, iar The House is Burning e o lectie a lipsei totale de umor sau, ma scuzati pentru cuvantul obscen, de.. umanitate.



Un film romanesc proiectat in competitie in ziua a doua ma face sa respir putin usurata. Un film romanesc bun. Lampa cu caciula. Il privesc si chiar dinainte sa se termine, imi dau seama ca e cel mai bun film de pana acum. Nici macar nu imi pasa cum se termina; are inocenta chiar si printre cuvinte obscene, are umor si in acelasi timp tristete, noutate si totusi parca e de undeva de departe; e absurd si in acelasi timp... demn. Are o imagine excelenta si si si ... a castigat trofeul Dakino. Gata punct. Ceea ce imi demonstreaza ca si anul asta, oameni mult mai cumpatati si mai atenti decat organizatorii sau decat membrii juriului de selectie ai festivalului sunt cei care salveaza onorabil evenimetul alegand cu inspiratie castigatorii.

Evident nu e o regula cu filmele romanesti din ziua a doua. Imi aduc aminte de "Frica domnului G. ca de o experienta apasatoare care in mod real dureaza 20 de min dar mie mi s-a parut de vreo 45, un film care supraliciteaza tensiunea filmului psihologic fara nici un fel de suport narativ care sa o sustina. Au mai fost "Eu cu mine" in regia Ancai Damian care nu prea mi-a spus nimic si "Multimedistul si hotul" un film care a starnit, cumva, rasete razlete si aplauze ezitante.

Ar mai fi demne de mentionat cateva filme proiectate in ziua a doua. "Jumpin' Night in the Garden of Eden" un film cu un umor proaspat dar cumva nedus pana la capat, "Level" o animatie sumbra si nelinistitoare despre "catararea" barbara a oamenilor pe scara societatii, "T'as d'beaux yeux, tu sais" un film frantuzesc dragut si usor cum numai francezii sunt in stare sa faca si "Slavek the Shit", un film cu un umor sanatos dar prea lung si redundant.

Putin dezamagita de proiectia de lungmetraj din afara competitiei din seara precedenta, merg sa vizionez "Pope Dreams", un film american in regia lui Patrick Hogan, despre care citisem ca a castigat Best Narrative Film la Atlanta Film Festival in 2006. Rezist la tot filmul ca de, e usor ca un adevarat teen movie... Scenariul mi se pare partea cea mai proasta a filmului, nu inteleg exact ce au premiat aia pe acolo: lipsa de coerenta, telenovelistica situatiilor sau pur si simplu dramatizarea, inca o data, cea mai simplista,  povestii visului american de a deveni cineva prin forte proprii si un talent de fiecare data ...la fel de unic. Iar vad oamenii parasind sala in timpul proiectiei asta pe fundalul susotelilor de genul "Bai ce filme aduce si Chisu asta! Telenovele. Pun pariu ca acum o sa-i spuna ca e sor-sa." Minunat. Nu am spus eu asta. Dar ader :)



Ziua a treia, ultima zi de proiectii.
Imi vine sa o iau mai usor cu prezenta la scurtmetraje.
La ora 3 sala pare mai plina. E sambata, oamenii au venit intr-un final sa vada despre ce e vorba in festivalul asta. Domni impunatori discuta, dau mana, banuiesc ca fac si afaceri, oare or fi si producatori?.


Inainte sa intru in sala de proiectii, vad pe scari un afis cu reclama la filmul de la 3: "Pam Para Ram" o productie Sahia in regia lui Petru Hadarca. Premiera, vezi bine. Opa, productie Sahia... ia sa vedem. Dupa 31 de minute, cat dureaza filmul, aplauze furtunoase in randurile din fata, dupa care un sfert din public se ridica si pleaca. Nu stiu de ce, dar imi par ca au venit sa se vada pe ecran, sa se aplaude si apoi sa plece. Filmul e cam ca si titlul Pam Para Ram ..Pam pam pam...etc etc. Ma jeneaza incercarea atat de bruta de a-l imita pe Kusturica, cu respect, iar nu are nici o legatura cu filmul sau cu festivalul asta. Nu inteleg nici care e menirea filmului, cu ce s-ar putea manca sau la ce ora.. cred ca probabil pe la ora 3 lunea dupa-amiaza la protv...

Daca ar exista premiul pentru cel mai prost film (premiu foarte interesant ar putea sa fie asta), eu una l-as da filmului britanic "Please kill me", proiectat tot sambata dupa-amiaza. L-as si aplauda cand ar lua premiul asta, atat de tare m-a facut sa rad. Dar rasul e bun...

"First Snow"
, ultimul film proiectat in competitie e o drama sumbra, care pe mine m-a facut sa ma cutremur. Nu pretind a avea un drept in sensul asta, dar eu i-as fi acordat un premiu pentru imagine (premiu care in realitate a fost acordat filmului unguresc DOLL NO. 639, in regia lui Andras Gyorgy Desi si Gabor Moray). O coproductie Franta-Argentina despre o lupta teribila a unei mame ( pe care o pierde, caci isi pierde fiul) cu..frigul, furtuna si alte forte imbatabile ale naturii:


life in loops


Probabil cea mai remarcabila realizare a organizatorilor festivalui a fost prezentarea, in afara concursului, a filmului documetar "Life in Loops", o productie austriaca 2006 in regia lui Timo Novotny (care de asemenea a facut parte din juriul competitiei de film documentar), film care a castigat trofeul pentru cel mai bun documetar in cadrul festivalului international de film Karlovy Vary din Cehia. Un film pe care Novotny il numeste "experimental music documentary film", un remix al unor imagini din filmul "Megacities" de Michael Glawogger din 1997 cu imagini mai noi ale lui Novotny, totul sub tutela binefacatoare a muzicii Sofa Surfers. E un film care, din fericire, nu poate fi povestit, numai vazut si auzit, experimentat. Doar atat mai spun, mai rar vezi (si auzi) o imbinare atat de reusita sunet imagine, in care aceste doua elemente sa dea un rezultat atat de impresionant, sa dea mai exact un rezultat cu mult peste suma efectelor fiecarui element in parte. Respect.

Ce mi-ar mai ramane de relatat... ar fi gala decernarii premiilor, la care am ramas pana la final in speranta ca voi revedea filmele castigatoare (sau, in cazul filmului documentar castigator, sa il vad pentru prima data. NB: nu am vizionat nici un film din competitia de documetare, deci orice comentariu e binevenit). Acest lucru, inexplicabil, nu s-a intamplat. Filmele premiate, in cazul in care intelegeai ce film a luat ce premiu, pentru ca nici cei de pe scena nu pareau sa inteleaga, nu au mai fost proiectate. Un mare minus. In schimb s-a proiectat un documetar despre Ovidiu Bose Pastina, in memoria regretatului regizor.
Despre "spectacolul" sau mai bine spus "show-ul" experimental conceput de Dan Chisu o sa ma abtin sa comentez, o sa spun politicos doar ca din nou, nu are nici o legatura cu filmul.

Concluzia. O editie cam plapanda a festivalului Dakino (si cand te gindesti ca anul trecut a fost invitat Jiri Menzel...si a si venit). Cam ca si anul trecut selectia filmelor proiectate a fost (destul de) slaba, dar cele citeva filme care au cistigat premii le-au meritat din plin. Spre deosebire de anul trecut insa, filmele prezentate in afara concursului au fost deosebit de slabe, cu singura exceptie - "Life in Loops". Comparati-i doar de Kusturica si Woody Allen, de exemplu, de anul trecut cu... cele citeva nume de anul acesta pe care le-am si uitat.



Castigatorii, cu respect:

Sectiunea fictiune:
Trofeul dakino pentru cel mai bun scurtmetraj: The lamp with the hat / Lampa cu caciula, n regia lui Radu Jude, Romnia, 2006 // Premiul pentru cea mai buna regie: Weitzman st. NO. 10, n regia lui Pini Tavger, Israel, 2006 // Premiul pentru cel mai bun scenariu: Hossein Martin Fazeli pentru filmul THE T-SHIRT, n regia aceluiasi Hossein Matrin Fazeli, Cehia, 2006 // Premiul pentru cea mai buna imagine Sandor Csukas pentru filmul DOLL NO. 639, n regia lui Andras Gyorgy Desi si Gabor Moray, Ungaria, 2005 // Premiul pentru cel mai bun film de animatie - The war of apples and caterpillars, n regia Nataliyei Marchenkova, Ucraina, 2004



Sectiunea documetar: Premiul Sahia Studio Regizorului Mihai Chirila, Romnia. // Mentiunea a II-a - Punam, n regia lui Lucian Muntean, Serbia, 2005 // Mentiunea I - Even if she had been a criminal…, n regia lui Jean-Gabriel Periot, Franta, 2006 // Premiul de autor - Strip-tease, regie, imagine si scenariu de Attila V. Nagy, Ungaria, 2005 // Premiul pentru cea mai buna regie - Moszny, n regia lui Robert Lakatos, Ungaria, 2005 // Premiul pentru cel mai bun documentar - Clara B., n regia lui Alexandru Solomon, Franta, 2006

www.dakino-filmfestival.ro
Life in Loops / Sofa Surfers party @ddd


______
Autor: Eliza Zdru
 
Tag-uri
| festival | film | recenzie | Bucuresti |
Evenimente in Urmatoarele 2 saptamani
Stiri
LMMJVSD
Anul anteriorIanuarie 2022 Anul urmator
     0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
 Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
 
echipa dordeducaPrima pagină | Evenimente | Impresii | Foto | Stiri | Echipa | Parteneriate
Toate materialele de pe aceste pagini sunt scrise de noi pentru placerea cititorilor nostri. Avem totusi niste Conditii de utilizare.
despre noi
publicitate
parteneriate
echipa
contact
Cu scuzele de rigoare, dordeduca.ro e momentan în hibernare; posibil să revenim într-o formă nouă. ¯\_(ツ)_/¯ [Fb / Ig]