0 evenimente in martie:

25 martie 2004 adybel

Biserici fortificate medievale

Medias · Buzd · Atel · Dupus · Biertan · Saros-pe-Tarnave · Bratei · Medias

Sambata 20 mar. 2004 - 7:37 plecare din Sibiu cu tren personal spre Medias. Echipament: 2 biciclete de trekking + 2 mtb (toate echipate cu coburi pe spate pentru bagaje). Regimul transportului bicicletelor pe tren (in vagoanele de calatori) observam ca e foarte strict - nu din cauza nasilor, care dealtfel sunt foarte 'intelegatori' unor astfel de idei, ci din partea celor care efectueaza supercontroale, si care tin mortis sa taxeze orice ilegalitate descoperita de ei pe tren. In cazul in care bicicletele nu constituie bagaj de mana (adica dezasamblate sa incapa pe supoturile de deasupra scaunelor), ele trebuiesc transportate in vagonul de bagaje. In cazul in care nu exista vagon de bagaje, se elibereaza chitanta pentru fiecare bicicleta, tariful Sibiua Medias fiind de 80k lei pentru 55km de mers cu trenul. Noi am fost totusi norocosi :)

Tura incepe din orasul Medias, din fata garii. Urcam panta pe langa Judecatorie si continuam spre iesirea catre Sighisoara. Vreme frumoasa: cer senin, vantul bate din S S-V (favorabil noua).

Buzd 374m alt. La 1km dupa iesirea din oras parasim soseaua pe dreapta spre satul Buzd (atestat documentar la 1334)), pe sub padurea ce culmineaza cu Platoul Buzdului (5km din sosea, drum pietruit. Ca majoritatea satelor cu biserici fortificate, si in acesta se mai vad inca urmele sasilor: casele construite in stilul sasesc specific + biserica maiestoasa (sec.XV) ce se ridica in mijlocul satului. Biserica se poate vizita (nu exista taxa, dar i-am lasat omului de-o bere pentru amabilitate). E o biserica in paragina, nu se mai tin slujbe (sasii au plecat aproape toti 99%) si totusi impresionanta prin ineditul arhitecturii. Intrarea in curtea bisericii se face pe niste trepte acoperite(50m lungime) (o copie mai scurta a Pasajului Scarilor din Sighisoara). Interiorul bisericii e jalnic. Accesul in turnul bisericii se face pe niste scari in spirala, foarte interesante. Se observa mai multe date scrijelite pe peretii exteriori (probabil date ale renovarilor suportate).

Atel 355m alt. Din Buzd hotaram sa ajungem in Atel peste dealul ce desparte aceste doua sate (pe sosea aproape 20km, iar peste deal doar vreo 5). Iesim din Buzd spre S (pe drumul ce trece prin fata bisericii fortificate), un drum de pamant, denivelat de carute si uscat in santuri adanci, ce ajunge dupa 2km intr-o mica sa, sa se lase ghicit sub frunzele din padurea care tocmai incepe de pe coama dealului (alt. 596m). Drumul prin padure e putin mai anevoios (500m) din cauza frunzelor adunate pe drum si a pamantului inca moale sub ele, dupa care iesim intr-un luminis pe dreapta. Drumul coteste brusc stanga, urcand 50m pe langa liziera padurii, dupa care coboara in serpentine printre viile Atelului la un elesteu. De la elesteu pana in sat 2km drum pietruit, dar rau. La intrarea in sat atingem asfaltul. Biserica din Atel (sec.XV) e impunatoare, dar vizitarea e interzisa momentan din cauza unei spargeri cu cateva zile inainte (s-au furat ceva piese de aur din interiorul bisericii...)

Informatii si om pentru vizitarea bisericii se pot cere de la azilul de vis-a-vis de biserica. Dupa traversarea satului (2km), iesim spre N pe soseaua ce duce la Medias. La 1km de la iesire, ne incadram pe dreapta pe drumul pietruit ce duce in satul Dupus (4km) printe dealuri mari si pitoresti.

Dupus 504m alt. Biserica fortificata (sec.XV) din sat e in paragina. Se poate vizita (cheia este la un sas batran – o casa verde la 50m de biserica), chiar daca omul a cerut “10euro!!!”(sau daca nu avem valuta, “accepta si 300k lei”). Noi i-am dat 20k pentru toti. Ni s-a spus ca ar fi cel mai vechi sat atestat documentar din zona (atestat in 1267) si, desi biserica sta sa cada, orga inca mai functioneaza. Continuam traversarea satului pe firul vaii ce-l strabate si, la iesire, cotim stanga pe langa ultimele case pe un drum de pamant, lasand valea dupa un deal in dreapta, cu destinatia Biertan. Urcam 2km impingand bicicletele prin hartoapele rotilor de tractor pana atingem coama dealului si paduricea de pe acesta. Drumul isi revine si putem cobori pe bitze pe serpentinele ce coboara lin intre viile Biertanului (2km), atingand soseaua ce uneste Biertanul de Sarosul-pe-Tarnave.

Biertan. Inca 1km si ajungem in comuna. Curat, case specific sasesti cu imensa biserica fortificata strajuind parca si acum departarile. Cetatea de la Biertan dateaza din timpul domniei lui Matei Corvin si este cea mai impunatoare constructie medievala din Transilvania. Fortificatia formata din trei bastioane, sase turnuri si trei incinte construite treptat incepand din secolul al XIV-lea are in partea centrala o biserica de tip hala, care a fost construita intre anii 1490 - 1520 in stil gotic tarziu. Intre anii 1572 - 1867 la Biertan si-a avut sediul episcopia evanghelica saseasca din Transilvania. In fiecare an, la inceput de septembrie, la Biertan, se aduna sasii de pretutindeni in ceea ce se cheama "Intalnirea sasilor".

Spre surprinderea noastra nu gasim pe nimeni care ne-ar putea lasa sa vedem biserica. Nu exista orar de vizitare sau vreun afis de posibile taxe de vizitare.

Fiind pe inserate, hotaram sa campam, urmand sa vizitam biserica a doua zi. Iesim din sat spre Copsa Mare (1km) pe drumul pietruit ce le uneste si campam intr-o poiana undeva sus sub padure pe dreapta drumului, ascunsi de ochii trecatorilor de pe drum. Pe langa ciutele pe care le-am vazut sprintand prin poiana la 50m, am mai avut parte si de boncaluit de cerb si grohaituri de mistret (pe care insa nu i-am vazut...). Supa fierbinte si un joc de ‚Nu te supara frate!’ aduc intunericul si somnul mai repede peste noaptea instelata si calda.

Duminica 21.mar. 2004 – ora 7.30 aduce trezirea o data cu trilurile privighetorilor si bataile stridente ale ciocanitorilor din poiana. O mireasma de proaspat ne imbie la micul dejun. La ora 9 suntem din nou pe bitze, inapoi in Biertan. E mai pustiu decat cu o seara inainte. La biserica – inchis, desi locuieste cineva acolo (Frau Weinhold). Ramanem pana la 10.30, doar, doar vine cineva...insa nimic. Ne multumim cu pozele facute dimprejurul bisericii si pedalam inapoi pe unde am intrat, cu destinatia Saros-pe-Tarnave, Medias, Sibiu. Mai tarziu am aflat si numele persoanei de contact pentru vizitare: Christa Richter (sau Senlcowitsch Christian – sotul doamnei), tel. 0269/868294. In spatele bisericii este „Casa de Oaspeti”, pensiune a doamnei Beate Palti, tel.0269/868225, care, la fel, poate ajuta la vizitarea bisericii cu informatii.

Saros-pe-Tarnave 333m alt.. Dupa 8km de pedalat ajungen in Saros. Satul e atestat documentar din 1283. Biserica a fost ridicata in sec.XIV. Se poate vizita, nu exista taxe de vizitare, doar urna pentru cei darnici. Interesante orga functionabila inca si altarul. De biserica are grija o familie ce locuieste in curtea bisericii, angajata de sasii plecati, sa aiba grija de biserica. In toate satele prin care am trecut, mai sunt putini sasi, acestia adunandu-se toti ori la Biertan, ori la Atel pentru slujbe.

Bratei 319m alt. Continuam spre Medias pe un vant potrivnic foarte puternic, trecand si pe langa biserica fortificata din Bratei (sec.XVI) (sat atestat inca din 1283), facand doar 2-3 poze pe dinafara bisericii. Pedalam 16km in 2h30min. Hotaram ca asa nu mai putem ajunge la Sibiu in timp util (55km), si ramane sa vizitam orasul Medias, ca apoi sa urcam bicicletele in tren.

Medias (aproape 745 ani de atestare documentara) Facem poze la tunul Forkesh, Casa Schuller, Turnul bisericii Sf. Margareta.
In inima centrului medieval al orasului se afla o biserica evanghelica cu hramul Sf. Margareta. In 13 iulie, de ziua Sf. Margareta, era organizat un mare targ, unde se intalneau mestesugarii din toate partile Transilvaniei, unde diferitele bresle ale mestesugarilor stabileau masuri pentru apararea intereselor lor profesionale si comerciale. In urma marii invazii turcesti din anul 1438, care a afectat profund si orasul Medias, fortificatia de aparare, probabil existenta, a fost intarita in jurul bisericii cu un zid dublu precum si cu mai multe turnuri de aparare. Anul 1550 aduce Mediasul la rang de oras, turnul bisericii inaltandu-se cu trei etaje. In 1551 pe turnul principal a fost construit in fiecare colt cate un turnulet, ca semn ca Mediasul avea dreptul sa pronunte si sa execute condamnarea la moarte (jus gladii). De oricare parte a orasului de azi ai privi peisajul urbanistic, din orice directie te-ai apropia de portile sale, Turnul Trompetilor iti ofera cel dintai privirilor, silueta zvelta si gratioasa. Din inaltimile acestui turn, strajerii scrutau orizonturile zarilor, urmarind apropierea dusmanului, a carui prezenta o vesteau cetatii cu trambita ce se pastreaza si azi in fondul muzeului. Clasificat printre primele zece turnuri inclinate ale lumii, amintind prin silueta sa de Turnul de la Pisa, acoperit cu tigla smaltuita in diferite culori, Turnul Trompetilor se incadreaza armonios in structura arhitectonica a bisericii evanghelice "Sfanta Margareta” - veche de 500 de ani. Turnul bisericii, inalt de 68,5 m este unul dintre cele mai inalte turnuri din tara. In nisele ramase goale din predela altarului se afla mai multe pietre funerare. Pima din stanga este piatra funerara a lui Christian Schesaeus, cel mai important poet umanist transilvanean din seclul al XVI-lea. In incinta cetatii se poate ajunge prin mai multe cai de acces, care strapung centura fortificatiilor, formand intrari ce odinioara se puteau bloca prin puternice porti de aparare.

Mancam cate-o prajitura, surprinzator de proaspata si ieftina la cofetaria din fata intrarii la biserica Sf. Margareta din centru. Trenul Medias - Sibiu pleaca la 15.38. Urcam bicicletele cu o ora avans (in prealabil vorbit cu nasii) si asteptam. Pe traseu vine supercontrol, dar nasul ne-a eliberat bilete si pentru biciclete (mai ieftin, ce-i drept...) si cei de la supercontrol n-au avut decat sa comenteze si sa ne lase pana la urma in pace.

La ora 17.30 se incheie in Sibiu aceasta tura frumoasa de primavara, fara probleme tehnice sau averse meteo.

P.S. Pacat ca CFR-ul nu incurajeaza acest tip de turism, prin oferirea de facilitati (nu neaparat sa-ti puna la dispozitie vagon de bagaje), dar sa fie de acord cu astfel de transporturi si sa nu traga pielea de pe om prin taxele aberante pe care le impun.

Total Km parcursi 2 zile: 75
Timp mediu de pedalat: 5ore/zi

Link-uri utile:
Photo Raid 2004 - viata cetatii la rezolutie maxima
Medieval transylvania
Biserici fortificate sasesti
Romania - Monumente istorice si de arta

YahooGroups: Tzoacle - Amatori de ciclism din toata tara

Amicii Muntilor - SibiuTure faine tuturor!!!